بیماری اخلاقی، نفاق، درد همیشگی انسانها و ملتها بوده است و منافق خاری خلیده در جان گروهها و اجتماعات بشری. زشتی این بیماری و اثرهای زیانبارش در جوامع بشری و بیش از آن در روان و جان مبتلای به آن، منشأ نکوهش آن در قرآن و سیره معصومانعلیه السلام شده است.
پرداختن به نفاق و منافقان در دوازده سوره قرآنی 1 ، افزون بر سوره ویژه آنان ، میتواند خطر این خوی زشت انسانی را به ما بنمایاند ؛ بهخصوص اگر شیوه اجمالگویی و رازگویی قرآن را در نظر آوریم. هم از این رو مذمتها و هشدارهای معلم قرآن (پیامبر) و مؤول آن (امام علی) در اینباره، افزونتر از بسیاری عیبهای اخلاقی است. این هشدارها هم متوجه خود منافقان و انسانهایی است که در معرض ابتلای به آنند و هم خطاب به جامعهای که وجود چنین منافقانی آن را آزار میدهد، و گاه از آن غافل است .
امام علیعلیه السلام نفاق را ننگ خصلتهاخوانده است 2 ؛ یعنی هر خصلت زیبایی بر اثر اتصاف به آن به زشتی میگراید، و اگر مانند صداقت و خوشرویی باشد، نابود میگردد. چه، خوشرویی دورو و صداقت دروغین، معنایی نداشته ننگ اخلاقی محسوب میشود . امام علی در نکوهش نفاق به این بسنده نکرده، میفرماید : شر الأخلاق الکذب والنفاق (3) ؛ «بدترین خویها ، دروغگویی و دورویی است .» آن امام گرامی، دورویی و ظاهرسازی را برای انسان بسیار زشت میداند (4) و فرمان به اجتناب از آن میدهد: تجنبوا البخل والنفاق فهما من أذم الأخلاق (5) ؛ «از بخل و نفاق دوری کنید که آن دو از نکوهیدهترین خویهایند .»
نفاقپیشگی را مبغوض خداوند میداند و میآگاهاند: واعلموا أن الله ـ عزوجل ـ یبغض من عباده التلون (6) ؛ «بدانید که خدای ـ عز و جل ـ از چندرنگی بندگانش نفرت دارد .»
پرداختن به نفاق و منافقان در دوازده سوره قرآنی 1 ، افزون بر سوره ویژه آنان ، میتواند خطر این خوی زشت انسانی را به ما بنمایاند ؛ بهخصوص اگر شیوه اجمالگویی و رازگویی قرآن را در نظر آوریم. هم از این رو مذمتها و هشدارهای معلم قرآن (پیامبر) و مؤول آن (امام علی) در اینباره، افزونتر از بسیاری عیبهای اخلاقی است. این هشدارها هم متوجه خود منافقان و انسانهایی است که در معرض ابتلای به آنند و هم خطاب به جامعهای که وجود چنین منافقانی آن را آزار میدهد، و گاه از آن غافل است .
امام علیعلیه السلام نفاق را ننگ خصلتهاخوانده است 2 ؛ یعنی هر خصلت زیبایی بر اثر اتصاف به آن به زشتی میگراید، و اگر مانند صداقت و خوشرویی باشد، نابود میگردد. چه، خوشرویی دورو و صداقت دروغین، معنایی نداشته ننگ اخلاقی محسوب میشود . امام علی در نکوهش نفاق به این بسنده نکرده، میفرماید : شر الأخلاق الکذب والنفاق (3) ؛ «بدترین خویها ، دروغگویی و دورویی است .» آن امام گرامی، دورویی و ظاهرسازی را برای انسان بسیار زشت میداند (4) و فرمان به اجتناب از آن میدهد: تجنبوا البخل والنفاق فهما من أذم الأخلاق (5) ؛ «از بخل و نفاق دوری کنید که آن دو از نکوهیدهترین خویهایند .»
نفاقپیشگی را مبغوض خداوند میداند و میآگاهاند: واعلموا أن الله ـ عزوجل ـ یبغض من عباده التلون (6) ؛ «بدانید که خدای ـ عز و جل ـ از چندرنگی بندگانش نفرت دارد .»

