
داده شده که در صورت بازگشت به توافق، راه «گفتگوهای آتی» درباره مسائل منطقهای باز شود! علی واعظ، فرد نزدیک به رابرت مالی اعلام کرد که آغاز گفتگوهای منطقهای بعد از احیای برجام، در ازای خروج سپاه از لیست FTO به تیم ایرانی پیشنهاد شده و مورد قبول قرار گرفته است.
مطالبات آمریکا در مذاکرات به حدی زیادهخواهانه بود که رهبر انقلاب در ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ صریحا در برابر آن موضع گرفتند و فرمودند: «پیشنهادهایی که میکنند حتّی قابل نگاه کردن نیست». دولت سیزدهم پس از مواجهه با متن پر اشکال و خطرناکی که دولت روحانی قصد امضای آن را داشت، با تهیه دو متن جدید در مذاکرات وین حاضر شد.
علی واعظ اعتراف میکند که در دولت سیزدهم، ایران از لحاظ فنی با دست پر به مذاکرات آمد و متنی با جزئیات فراوان برای رفع تحریم به طرف مقابل ارائه کرد. او همچنین به نقل از اروپاییها میگوید تیم جدید به علت سرسختی در مذاکرات توانسته امتیازات بیشتری در حوزه رفع تحریم و راستیآزمایی بدست بیاورد و تصریح میکند که بر خلاف توافق دولت روحانی، در توافق دولت سیزدهم، آمریکا بسیاری از امتیازات را پیشاپیش به ایران خواهد داد.
برخی از این بهبودها و امتیازات دولت سیزدهم در مذاکرات به این شرح بود:
- رد قطعی هرگونه گفتگو در موضوعات دفاعی و منطقهای؛
- مستثنی شدن شرکت ملی نفت و بانک مرکزی از قانون کاتسا؛
- الزام آمریکا به خارج کردن تعدادی از شرکتهای مهم از لیست قرمز که آمریکا قبلا آن را غیرقابل مذاکره دانسته بود؛
- عدم مذاکره روی بندهای موسوم به «غروب آفتاب» برجام؛
- لغو دستور اجرایی خرید و فروش تسلیحات با ایران؛
- عقب راندن آمریکا از مطالبه نابودی سانتریفیوژهای نسل جدید؛
- عدم خروج ادوات جدید صنعت هستهای از کشور؛
- انجام تراکنش حجیم مالی و راستیآزمایی آن در آغاز توافق؛
- پذیرش پرداخت خسارت و هزینه بازگشت ایران به شرایط فنی دوران برجام.
البته پس از این بهبودها، رخدادهایی از قبیل فتنه ۱۴۰۱ باعث شد تا طرف غربی با اشتباه محاسباتی، گفتگوها را متوقف کند و توافق صورت نگیرد اما نگاهی به تعهدات خطرناک تیم عراقچی در مذاکرات وین نشان میدهد که عدم امضای توافق ادعایی واعظی تا چه حد تصمیم درستی بوده و ایران را از کشاندن به چه مذاکرات خطرناکی نجات داده است.